Skip to content

Veilig rijden met slimme voertuigsystemen

Dankzij slimme voertuigsystemen worden auto’s steeds veiliger. Door bepaalde systemen met elkaar te combineren, kan mogelijk nog meer ongevallen worden voorkomen. Een combinatie van Forward Collision Warning (FCW) of Adaptive Cruise Control (ACC) met Autonomous Emergency Braking (AEB) kan zelfs leiden tot wel 40% minder kop-staartbotsingen met letsel.

Het Europese project SafetyCube stond onder andere in het teken van voertuigmaatregelen die de bestuurder actief ondersteunen: Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Op het zogenoemde Decision Support System (DSS) van het project is hierover meer informatie te vinden. Een aantal van die systemen is veelbelovend. Daarom is het ook interessant om te kijken wat het effect is als we verschillende ADAS-systemen met elkaar combineren.

Waarschuwen en ingrijpen

Een goed voorbeeld is de combinatie van Forward Collision Warning (FCW) of Adaptive Cruise Control (ACC) met Autonomous Emergency Braking (AEB). Deze gecombineerde systemen waarschuwen de bestuurder als deze te dicht op een voorganger rijdt. Als de bestuurder niet op deze waarschuwing reageert, grijpt de auto zelfstandig in. Onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety [IIHS] uit 2016 laat zien dat de combinatie van deze systemen kan leiden tot ruim 40% procent minder kop-staartbotsingen met letsel.

Andere veelbelovende systemen

In 2015 heeft de EU laten uitzoeken welke systemen letsel besparen en welke ongevallen kunnen voorkomen, en waarvan de kosten lager zijn dan die besparingen (een positieve benefit/cost-ratio). Voor systemen die letsel na een ongeval kunnen verminderen (passieve of secundaire veiligheid), vonden ze er twee die al wat langer bestaan: gordelverklikkers en bescherming van passagiers bij flankbotsingen (side-impact protection).

Daarnaast zijn er systemen die een ongeval (ook) kunnen voorkomen (actieve of primaire veiligheid). Hieronder noemen we de meest opvallende.

  1. AEB: Autonomous Emergency Braking. Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor een botsing en remt zelf als zeker is dat de bestuurder dit niet (meer) doet. De besparingen zijn in deze studie vooral gebaseerd op het voorkomen van kop-staart botsingen tussen auto’s. De verwachting is dat systemen die ook fietsers en voetgangers herkennen, zodanig verbeteren dat deze ook kosteneffectief zullen zijn.

  2. ISA: intelligente snelheidsassistentie. Voor een verplichte variant lijkt het draagvlak gering, maar een informerende variant lijkt wel haalbaar. Bij een penetratiegraad van 100% procent van alle voertuigen wordt het effect voor Nederland geschat op ongeveer 70 minder verkeersdoden en 1.000 minder ernstige verkeersgewonden per jaar.

  1. LKA: Lane Keeping Assist. Dit systeem dwingt je binnen de rijstrook te blijven en heeft daarmee een groter effect dan de waarschuwende varianten (lane departure warning), waardoor de baten de (gelijkblijvende) kosten overstijgen.

  2. REV: achteruitrijcamera’s en -detectie (REVersing detection), zodat bijvoorbeeld kinderen achter het voertuig niet worden overreden. Deze systemen worden naar verwachting goedkoper als ze in de Verenigde Staten per mei 2018 verplicht zijn.

  3. EBD: hierbij gaat het remlicht bijvoorbeeld snel knipperen als hard geremd wordt, waardoor achterliggers ook eerder of harder remmen (Emergency Brake light Display). Het effect wordt niet hoog ingeschat maar de kosten zijn erg laag.